Önképzőkör április 12-én – Táplálkozás: egészséges és egészségtelen zsírok (lipidek), az elhízás

2017. április 12-én tartotta Nőegyletünk második Önképzőkörét melynek témája: Táplálkozás: egészséges és egészségtelen zsírok (lipidek), az elhízás címmel, melynek előadója Maróthyné dr. Tóth Erzsébet egyetemi oktató

Szemelvények az előadásból:

Fűszerek tartalma és az alkotórészek haszna

  • Illóolajok: adják a fűszernövények jellemző illatát, ízét, aromáját. Főleg ezeknek köszönhető ételeink, italaink ínycsiklandó illata, kellemes íze. Emésztést segítő szerepük, valamint mikroorganizmusokat pusztító hatásuk figyelemreméltó. A növényi részekből előállított illóolajokból készülnek az illatszerek, fog- és szájápolási cikkeink aromát adó alapanyagai is (kömény, kapor, édeskömény, citromhéj, koriander stb.).
  • A keserű anyagok közös sajátsága a keserű íz. Fokozzák a nyál és a gyomornedv elválasztását, a gyomor- és a bélmozgásokat, serkentik a bélfalban levő nyiroksejteket, amelyeknek fontos szerepük van a fehérjék felszívódásában. A keserű anyagokat már a legrégebbi idők óta használják étvágygerjesztő, emésztést serkentő hatásuk miatt étvágytalanság, renyhe bélműködés, máj- és epezavarok esetében. Keserű tartalmú fűszereink: üröm, kálmos, zsálya stb.
  • A gyanták, balzsamok egyes fák kérgéből folynak ki. Az illóolajokhoz hasonló sajátságú cseppfolyós balzsamok és a szilárd jellegű gyanták sok fűszerben megtalálhatók, és nemcsak gyógyhatásuk van, hanem a fűszerek illatához és jellemző ízéhez is hozzájárulnak.
  • A szervezetben az ásványi anyagok és más anyagok felszívódását segítik a glikozidok. A légutakban fellépő izgalmakat is enyhítik és szabályozzák a szívműködést is. Glikozidokat tartalmaznak például a mustár, a retek, a hagyma, a torma stb. (Vannak erős/mérgező hatású szívglikozidok is: gyűszűvirág, gyöngyvirág stb.)
  • Vitaminok a szervezet zavartalan működéséhez nélkülözhetetlenek, hiányuk betegséget okoz. A szervezet nem tudja előállítani, ezért főleg táplálékkal kell őket a szervezetbe juttatni. Vitamint tartalmazó fűszernövények például: paprika, zeller, petrezselyem, vöröshagyma stb.
  • Az alkaloidok vízben rosszul oldódó, N-tartalmú heterociklusos gyűrűt tartalmazó, különböző szerkezetű vegyületek. A központi idegrendszerre vagy egyéb szervekre erősen hatnak, igen gyakran mérgezőek: bódító, fájdalomcsillapító, izgató stb. hatásúak. (mák, tea, kávé, nadragulya, kinin stb.)
  • A növényi festékanyagok is hozzájárulnak az ételek küllemének, és ezen keresztül étvágygerjesztő hatásának fokozásához. Ismertebb csoportjaik: karotinoidok (sárga, vörös és zöld részekben), klorofill (zöld színanyag), flavonok.

 

Mit lehet tenni az érelmeszesedés ellen?

  • Az erek elágazását nem tudjuk megszüntetni, az áramlás mindig turbulens ott.
  • Lehet csökkenteni az érfalkárosító vegyületek bevitelét a dohányzás, alkohol, mellőzésével, a mérsékelt mennyiségű és kis glikémiás indexű, vagyis elnyújtottan és alacsony vércukorszintet okozó táplálékok bevitelével, és a hirtelen magas vércukorszintet okozó finomított cukor fogyasztásának minimalizálásával.
  • Az összetett szénhidrátok emésztésekor a normál vércukor- és inzulinszint nem fokozza kórosan a lipidek szintézisét. A növényi rostok elnyújtják az emésztést és felszívódást, viszont megkötnek káros anyagokat, fokozzák a bélmozgást, csökkentik a táplálék bélen való áthaladásának idejét.
  • Lehet olyan táplálékot fogyasztani, amelyik antioxidánsokat tartalmaz: az előző felsoroláson kívül vörösbor egy pohár/ nap mennyiségben.
  • Lehet kedvező zsírösszetételű táplálékot enni: a magas E-vitamin és többszörösen telítetlen zsírsavtartalom gátolja a lipidek szintézisét, míg a transz telítetlenek éppen fokozzák, vagyis növelik a vér LDL koleszterinszintjét. A növények nem tartalmaznak koleszterint, hanem helyette fitoszterolokat, amiket a bélhámsejt mind visszaürít a bélüregbe, és a koleszterin sem szívódik fel teljesen. Nem a táplálék koleszterintartalma, hanem a májban való szintézise határozza meg a vér koleszterinszintjét, és ez fokozódik a szénhidrátdús zabálások miatt.
  • Rendszeres testmozgással lehet fokozni a véráramlást, tágítani az ereket, gyorsítani a vérben levő tápanyagoknak, így az LDL-nek is a felvételét a sejtekbe, ott a lebontásukat. A mozgás a has szerveit is masszírozza.
  • Minden a szellemben és a lélekben dől el, tehát ha szeretjük magunkat, Istent, embertársainkat és az élővilágot, akkor kedvezően szabályozzuk az anyagcserénket is, nem lesz érelmeszesedésünk.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>