Önképzőkörünkről
„Interaktív, pezsgő,
jókedvű, hierarchiától és rivalizálástól mentes Közösségről álmodom, amelynek
keretei között minden résztvevő szabadon ki tudná bontakoztatni, fejleszteni
képességeit hittársai és embertársai javára. Az így nyert lelki javakat azután
szétosztaná maga körül, sugározva egyfajta, a pozitív férfiszellemiséggel
egyenértékű, de nem ugyanolyan, pozitív női szellemiséget.” - írtam nőegyletünk
főszervezésében 2013 áprilisában, itt a Hőgyes utcában, megtartott első országos
találkozónk után.
Az önfejlesztés
fontosságára egyik meghívott előadónk Asztalos Klára, akkori UNOSZ elnök, is
felhívta a figyelmet az erdélyi nőszövetség múltjának, jelenének,
felépítésének, tevékenységeinek és jövőbeli terveinek szentelt előadásában.
Ugyanis minden egészséges közösség (legyen az család, gyülekezet, nemzet vagy
emberiség) alapja, garanciája a testileg-lelkileg-szellemileg egészséges (egész
vagyis teljes) egyén, személyiség, jellem.
Ma is úgy gondolom,
hogy ritka összejöveteleink során nem elégedhetünk meg azzal, hogy együtt
töltünk el egy kellemes napot, és meghallgatunk néhány előadást. Véleményem
szerint ennél többre kellene törekednünk olyan programok összeállításával,
megvalósításával, ki-ki a saját hatókörén, tehetségén belül, melyek segítenének
bennünket abban, hogy nemünk sajátosságait, hivatását figyelembe véve képzettebb,
értéktudatosabb, tisztább lelkű, teljesebb emberekké váljunk. Más
szóval saját magunkon kellene kezdeni a nevelést, a képzést, a tudatosulást a
jelenlegi nagyon bonyolult, zavaros világban.
Ezen meggyőződéstől
vezérelve mi, a Bartók Béla Egyházkerület Perczelné Kozma Flóra Nőegylet tagjai,
2014 februárjában, javaslatomra, elindítottunk egy fővárosi szintű, unitárius
női önképzőkört. És azóta, Istennek hála, folyamatosan összejövünk, Nyitott Önképzőkör
néven, havonta egyszer, hogy interaktív módon (tehát minden résztvevő
bevonásával) megtárgyaljunk egy-egy mindnyájunkat érdeklő és érintő fontos
témát. Ezzel a tevékenységünkkel erősíteni szándékozunk azokat a szellemi
alapokat, amelyekre azután felépülhet egy életképes, országos szintű közösség.
Munkánk során ésszerű
lenne különbséget tenni, erdélyi mintára, az egyházközségek mindennapi
szükségleteihez, eseményeihez kapcsolódó egyleti, emberközeli tevékenységek
(mint például gyermekekkel, idősekkel való foglalkozás, házi ünnepségek
rendezése, kézműves összejövetelek, szeretetvendégségek) és az elsősorban
erőgyűjtést, számadást célzó nagyközösségi országos találkozók, valamint a
középszintű, más szóval köri, ön- és közösségfejlesztő együttmunkálkodás között.
Létezésének első
évében önképzőkörünk hónapról hónapra haladva, változó számú résztvevővel látott
neki egy mindnyájunk számára elfogadható és követhető női minta (imágó)
feltérképezéséhez. Először az Új Testamentum három ismert nőalakját, betániai
Mártát, názáreti Máriát és magdalai Máriát (más néven Mária-Magdolnát)
vizsgáltuk meg közelebbről, hogy eldönthessük, melyik típus áll legközelebb
hozzánk: a test típusú szorgos háziasszony és otthonteremtő géniusz, a szív
típusú gondos anya és irgalmas nővér vagy pedig a lélek típusú erős, független,
apostoli feladatra is alkalmas emancipált nő. Azt is leteszteltük, hogy
melyikből van bennünk több vagy kevesebb a kívánatosnál. Ezen
kívül egyik hittársnőnk könyve alapján elmélyedtünk a hit, vallásosság és
felekezeti hűség témakörében, általánosságban beszéltünk Jézus és a nők
kapcsolatáról, próbáltuk tisztázni az Emberfia, Emberlánya és Isten Gyermekei
fogalmakat. Az év végére sikerült összeállítanunk a szabad, hatékony, Istennek
tetsző, tehát boldog női lét 36 nem kötelező, ám komolyan megfontolandó
parancsolatát.
A
következő, 2015-ös évet, teljes egészében egyleti névadónk Perczelné Kozma Flóra
életének, tetteinek, írásainak bemutatására szántuk, aki pontosan 90 évvel
korábban távozott közülünk. Célul tűztük ki, hogy megfejtjük boldogságának a
titkát. Milyen evangéliumi erények gyakorlásában teljesedhetett ki az ő boldog
nőisége?
Írásban rögzített
gondolatainak, életfilozófiájának a megismerését tematikus válogatás előzte meg.
Olyan témákat kívántunk megbeszélni, melyek leginkább foglalkoztatják
kortársainkat. Aktuális kérdéseket tettünk fel a szerzőnek, és saját
tapasztalatainkkal kiegészítve, megpróbáltunk hasznosítható választ nyerni tőle.
Februárban
megterveztük az évet: a legérdekesebb írások kiválogatása, és előkészítése közös
felolvasásra, kirándulás szülőhelyére, Baracskára, előadás tartása a Párbeszéd
Házában, kiadvány összeállítása életeseményeiből és válogatott írásaiból.
Márciusban
megkezdődött az érdemi munka a gyermeknevelés elveinek és gyakorlatának
vizsgálatával. Ekkor mutattam be a csoportnak azt a családi képet Flóráról,
férjéről és négy lányukról a baracskai ház kertjében, amit egyéb értékes
kéziratos dokumentumok társaságában fedeztem fel a budapesti Unitárius Könyvtár
és Levéltár egyik dobozában. Ugyancsak ekkoriban vettük fel a kapcsolatot dr.
Antal Ida baracskai nyugdíjassal és amatőr helytörténésszel, aki még személyesen
ismerte a legkisebb Perczel lányt, Olgát. Tudatosult bennünk, hogy a
gyermeknevelés legfőbb célja az emberi, természeti környezethez való ideális
hozzáállás (jellem) kialakítása.
Áprilisban a szociális
munkáról beszélgettünk, mint a társadalmi béke megteremtésének jézusi útjáról.
Tudatára ébredtünk, hogy a tettekben megnyilvánuló testvériség és szolidaritás
alapvető keresztény és emberi értékek, amelyeket módszeresen rombol a jelenlegi,
féktelen versenyre, fogyasztásra és eldobásra buzdító, gazdasági-ideológiai
rendszer. Néhányan előőrs gyanánt ellátogattunk Baracskára, hogy Ida asszony
szakszerű kalauzolásával felmérjük, mi maradt meg Flóránk hagyatékából, és
hogyan tudnánk ápolni az emlékét. A Perczel kriptát sajnos olyan rossz
állapotban találtuk, hogy rá kellett jönnünk, felújításához irdatlan összegekre
lenne szükség, amit a mi egyházközségünk egyedül nem tud
felvállalni. Azon is meglepődtünk, hogy a szép de ingatag fekete gránit
obeliszken hiába kerestük Kozma Flóra nevét. Megfogadtuk, hogy nagyobb
létszámban visszajövünk ide, és a magunk egyszerű, szerény módján, fejet hajtunk
példamutató elődünk hamvai előtt, és megjelöljük a sírját.
Májusban az erkölcs
volt a témánk jelzőkkel és jelzők nélkül. Feltettük magunknak a kérdést, hogy az
ember lehet-e maradéktalanul jó, és hogy mire neveljük gyermekeinket: a Jóra-e
vagy a rossz értelemben vett Életre. Az Evangéliumból megtudtuk, hogy létezik
megbocsáthatatlan bűn, ez pedig a Lélek káromlása.
Júniusban a
feminizmusról beszélgettünk, és megállapítottuk, hogy az igazán szabad nőiség
nem áll szemben az igazán szabad férfisággal. Célunk a kiegyensúlyozott emberi
társadalom közös építése, ahol csak győztesek vannak. Bemutattam a Flóra-füzetek
első számát „Nyitottság” alcímmel. Ezt a kiadványunkat az éppen akkor megalakuló
MUNOSZ lőrinci konferenciájára időzítettük, hogy szövetséges nőtársainkat is
megszólíthassuk a tartalmával. Ugyanezen hónap 22-én, Flóra születésének és
házasságkötésének a napján, előadást tartottam a jezsuiták által működtetett
Párbeszéd Házában „Perczelné Kozma Flóra és a Lélek-Egyház” címmel. Ehhez a
lehetőséghez, hogy szélesebb körben is népszerűsíthessük Apostolasszonyunkat,
úgy jutottunk hozzá, hogy előzőleg partneri kapcsolatot építettünk ki a
Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesületével. Előadásom a „Prófétaság itt
és most” sorozat keretében hangzott el.
Júliusi
összejövetelünk különösen emlékezetesre sikeredett, mivel nagy örömünkre részt
vett rajta a
Augusztusban egy kicsit lazítottunk, de nem annyira, hogy ne vegyünk górcső alá
egy könnyed, nyári témát, a divatot, mely szorosan kötődik a komolyabban veendő
stílus és ízlés fejlesztéséhez. Közben még táncra is perdültünk Damjanovich
Márti irányításával.
Szeptemberben ismét fajsúlyosabb témához nyúltunk. Az egyetemes béke eszméjét,
mint utópiát és mint reális lehetőséget, helyeztük vizsgálódásaink
középpontjába. Flóra meggyőzően érvelt amellett, hogy a nők legfontosabb dolga a
világban nem a harmadrangú házimunka, kézimunka, sem a másodrangú ápolás,
jótékonykodás, hanem az elsőrangú, ami a bajok diagnosztizálását és gyökeres
gyógyítását jelenti.
Saját
szavaival élve : „Egyházainkban való működésünkre nézve, csak e két feladatot
látom a magunk számára kijelölve: Mindig odaterelni a jézusi eszméket, ahol
legnagyobb a szükség azoknak átváltoztató erejére, és rendíthetetlenül hinni az
eszme diadalában.” (Nők az egyház életben)
Ekkor
került sor egy újabb előadás megtartására, ezúttal az Ars Sacra programsorozat
keretében „Ki volt Perczelné Kozma Flóra, Apostol, és mit üzen a mai
időskorúaknak?” címmel.
Októbert
a párkapcsolatok és magányosság témájának szenteltük. Kit, hol, mikor és hogyan,
milyen távra, milyen célra válasszunk magunknak társul, és lehet-e egyszerre
párhuzamosan több társsal is együtt élni? Egyik fiatal résztvevőnk tanulságos
kiselőadást tartott a „szingliség”-ről. A hónap közepén nagyobb csoporttal
visszatértünk Baracskára, és ott Léta Sándor lelkészünk áhítatával, névadónk
egyik írásának felolvasásával, személyiségének elemző bemutatásával, videó
vetítéssel, a lánya által írt halotti vers felolvasásával és közös ebéddel
egybekötött Kozma Flóra Emléknapot tartottunk.
Novemberi
összejövetelünk résztvevői a szerelem, szeretet és miszticizmus témáját
igyekeztek körüljárni. Az Isten- és emberszeretet különböző megnyilvánulásait
vettük sorra, és megfogalmaztuk Flóra sajátságos miszticizmusának a lényegét:
belülről megélt hit, egységes világszemlélet az e világ és a túlvilág között,
folyamatos megújulás ígérete és reménysége, rendíthetetlen hit a lélek
halhatatlanságában.
Utolsó, decemberi
találkozásunk során végigpergettük az emlékév eseményeit, felidéztük személyes
élményeinket. Az adventi időszak szelleméhez igazodva elmélkedtünk az ima,
imádkozás fontosságáról és a női imakönyvek hasznáról. Kiadásra előkészítettük a
Flóra-füzetek második számát „Boldogság” alcímmel.
Számomra Kozma Flóra az
igazi, mély unitarizmus eszmeiségének, szellemiségének és lelkiségének egyik
ritka, autentikus képviselője. Iránta érzett tiszteletem és szeretetem jeléül az
alábbi akrosztikont alkottam keresztnevére, mintegy pótolva hiányzó
sírfeliratát:
Felekezeted
büszkesége,
Lelkek
jólelkű őrizője!
Ódát
érdemelnek tetteid,
Reményt
virágoznak szavaid,
Asszonyok
boldog Nagyasszonya!
Az idei 2016-os,
értékeknek szentelt, önképzőköri évünket némi késéssel kezdtük, és két részre
osztottuk: tavaszi és őszi periódusra. Három tavaszi hónapot
szántunk a közösségi értékek taglalására. Megvizsgáltuk genetikai alapú
értékközösségeinket, elsősorban a családot, a különböző családmodelleket, majd
társadalmi alapú értékközösségeinket, ezen belül is az iskolatársak és a
pedagógusok maradandó hatását életünkre, végül pedig lelki és szellemi alapú
szabadon választott értékközösségeinket, a barátok és a nemzettársak
jelentőségét személyiségünk alakulásában.
Nem jutott idő a
hittestvérekkel való kapcsolat jellegének a feltárására, amiről most szeretnék
néhány szót ejteni.
Egyházunk
alapítójának, Dávid Ferencnek, az értelmezésében Jézus, az új Ádám, elküldésével
Isten lelkileg újra teremtette az embert, Jézus pedig lelki
családjává tett mindenkit, aki őt tekinti igaz
tanítómesterének. „Ki az én anyám és kik az én testvéreim? Aki cselekszi az én
mennyei Atyám akaratát.” Ez a Jézusnak tulajdonított kijelentés megtalálható
mindhárom szinoptikus evangéliumban. Ettől kezdve követői számára a biológiai
leszármazás másodlagossá válik a lelki rokonsághoz képest.
Aki szeretne maga
körül jó, érdeklődő, szolidáris, elkötelezett lelki közösséget látni, annak
haladéktalanul munkához kell látnia. Ilyesfajta tevékenység jellemzi a
gyülekezetünkben, azon belül nőegyletünk keretei között, működő önképzőkört is,
mely úgy határozza meg magát mint „hitüket tettekben megélni óhajtó,
tudatosodásra, öntudatosodásra törekvő, egymásra és Istenre figyelő nők
interaktív szeretetközössége.”
Az a személyes
véleményem, és az Írásokból is az olvasható ki, hogy a jelképesen Isten képére
teremtett ember élhető jövőjének a kulcsa a szolidáris testvériség eszméjének a
megvalósításában rejlik, mégpedig a lehető legtöbb szinten, kis és
nagyközösségekben egyaránt. Egyházközségünk névadója Bartók Béla is e mellett
tesz hitet. E tekintetben a válaszvonal nem a hívők és a nem hívők között
húzódik, hanem a léleképítők és a lélekrombolók között. Ezeken belül is csak a
szándékos lélekrombolók jelentenek igazi veszélyt, akik szerintem kisebbségben
vannak és lesznek. Nem ellenséget hanem ellenérdekelt felet kell bennük látni,
és toleránsan viszonyulni hozzájuk, hiszen Weöres Sándor szavaival: „Jó a
rossznak tanítója, rossz a jónak támasztója.”
Ezen a terepen vajon
milyen feladatot vállal magára az unitárius egyház? Idézem alaptörvényének a
preambulumát.
„A
Magyar Unitárius Egyház az egyetemes keresztény anyaszentegyház része, az Isten
országa megélésére törekvő Jézus-követők szeretetközössége…Hivatása Isten és
ember szolgálata, a közösség életének építése.”
Egyértelmű tehát, hogy az unitáriusok, vezetők és egyszerű hívek, kötelességei
között, az isten- és emberszeretet valamint szolgálat mellett szerepel a
gyülekezeti közösség építése és szolgálata is. Annál
értékesebb a közösség minél többet adunk hozzá saját magunkból. A hozzáadott
érték egyaránt lehet anyagi és szellemi természetű.
Saját tapasztalataim
alapján elmondhatom, hogy közösségépítésre mindig érdemes energiát áldozni, bár
csak lassanként és apránként sikerül mozgósítani az embereket egy közös cél
érdekében. Emlékeimben őrzöm azoknak a mosolyát, köszönetét és biztató szavait,
akik örültek kezdeményezéseimnek, és felajánlották támogatásukat. Nem nekem
személyesen, hanem közös ügyünknek, amit képviselek.
A kezemben tartott
első és második Flóra-füzet konkrét bizonyítéka kisközösségünk eredményes
munkálkodásának.
Az elsőben, mely
tavaly júniusban jelent meg Nyitottság alcímmel,
az olvasó megismerkedik névadónk Perczelné Kozma Flóra életével, személyiségével
és egyházunk szolgálatában végzett fáradhatatlan tevékenységével. Ugyanitt
ökumenikus törekvéseink bizonyítékaként bemutatunk egy más felekezethez tartozó
teológusnőt. Megfogalmazzuk önképzőkörünk fő célkitűzéseit: hitünket tettekben
gyakorolni, tudatosabbá, öntudatosabbá válni, odafigyelni egymásra és Istenre,
párbeszédet folytatni egymással, szeretettel lenni egymás iránt. Címerképünk
jelképezi többek között a különböző nőtípusok harmonikus egységét és
szolidaritásukat a férfiakkal. Gyakran énekelt dalaink szövege és kottája is itt
található, valamint a nők küldetését összefoglaló programversünk. A címoldalon
szerepel központi óhajunk, melynek megvalósulásáért kitartóan cselekszünk és
imádkozunk: „Terjedjen szellemünk!”
A második, Boldogság alcíműben,
melyet a mostani alkalomra időzítettünk, az érdeklődők megtalálják Kozma Flóra
jónéhány tematikusan válogatott írását és önképzőköri összejöveteleink
tartalmának valamint következtetéseinek rövid összefoglalását. Illusztrálásához
hangulati elemként felhasználtuk az ott készült fotókat és 20. század eleji
díszítő tipográfiai elemeket. Ezen kötetünk, melynek terjedelme duplája az
előzőnek és tartalmához illeszkedő kékszínű borítóval ékeskedik, nyomdai
előkészítéséhez rajtam, a tartalmi szerkesztőn, kívül gondos csapattársak is
hozzájárultak, név szerint Léta Sándor tiszteletes úr tördelőként, nőegyleti
elnökünk Zomboriné dr. Pap Zsófia lektorként és lelkes önképzőköri tagunk dr.
Mester Éva technikai tanácsadóként.
Úgy döntöttünk, hogy
kiadványunknak ezúttal ne legyen szabott ára, hanem az igazi, de anyagi
problémákkal küzdő, érdeklődők elvihessék ajándékként. Csak azoktól kérünk
önkéntes adományt az erre a célra kihelyezett perselybe, akik ezt megengedhetik
maguknak. Szándékunkban áll ugyanis egy harmadik Flóra-füzet kiadása jövő év
júniusában. Abban a jelenleg tárgyalt Érték témánkkal kapcsolatos írások
jelennének meg, részben tagtársaink tollából.
Kiadványunk
segédanyagként is kitűnően használható a miénkhez hasonló alapszintű közösségi
gondolatébresztés, tudatosítás és lelki gondozás céljából. Méretei lehetővé
teszik, hogy bárhova magunkkal vigyük és olvasgassuk utazás, várakozás, pihenés
közben. Barátainkkal, ismerőseinkkel megbeszélhetjük a benne foglalt, máig
aktuális gondolatokat.
Chehadé-Boér Judit