Önképzőkör 2018. április 11-én

Kedves Érdeklődők!

Szerdán április 11-én 18 órától tartjuk következő nőegyleti önképzőkörünket a szokásos helyszínen.

„A gyermekek hitre nevelése illetve nevelhetősége” címmel,  melyre szeretettel hívunk és várunk. A mindnyájunkat közelről érintő témát

Egry Zsuzsa, ökumenikus szemléletű katolikus teológusnő és hitoktató, vezetésével fogjuk megtárgyalni.

A résztvevők összevethetik e területen szerzett saját tapasztalataikat az övéivel.

Isten áldjon mindnyájatokat:

                                                   Chehadé  Judit  szervező

Felhívás együttműködésre – szabadsággal kapcsolatos írások és festmények beküldésére

A Bartók Béla Egyházközség Perczelné Kozma Flóra Nőegylete

FELHÍVÁST

intéz gyülekezetünk tagjaihoz, kicsikhez és nagyokhoz, azt kérve tőlük, működjenek közre néhány elképzelésének valóra váltásában abból az alkalomból, hogy idén ünnepeljük szabadelvű egyházunk születésének, valamint a vallásszabadság világelső törvénybe iktatásának 450. évfordulóját.

Arra gondoltunk, hogy közösségünk támogatásával és aktív részvételével kifejezésre juttatnánk saját véleményünket, gondolatainkat, érzéseinket ezzel kapcsolatosan mégpedig nemcsak szóban, ami könnyen elszáll, hanem maradandóbb formában is, tehát megrajzolt, megfestett képekben és leírt szövegekben. Ezeket aztán mi egyletiek összegyűjtenénk, feldolgoznánk, kiállítanánk gyülekezeti termünk falain, emlékalbum formájában megőriznénk utódainknak, Flóra-füzetek kiadványunk készülő negyedik számában felhasználnánk.

Hozzájárulásukat az alábbi szempontok figyelembevételével kérjük.

  1. A fekete-fehér vagy színes rajzokat, festményeket, kollázsokat álló helyzetű A/4-es rajzlapon kellene megalkotni. Az alkotók neve és életkora a jobb alsó sarokban legyen feltüntetve. Minden résztvevő két művet nyújthat be, az egyiket lehetőleg fekete-fehérben.
  2. A saját vagy ajánlott szöveg terjedelme ne haladja meg azt a mennyiséget, ami egy A/4-es papíron elfér. Minden résztvevő két papírlapot használhat fel, és nevét, életkorát tüntesse fel a jobb alsó sarokban.
  3. A műveket és a szövegeket A/4-es borítékba zárva helyezzék el a gyülekezeti terem kisasztalán. A borítékon kérjük feltüntetni : „SZABADSÁGUNK 450”
  4. A téma feldolgozásához inspirációt meríthetnek énekeskönyvünk 52. énekének két alábbi sorából:

„Virágozzék szent vallásunk,

Lelki, testi szabadságunk.”

  1. A családok vagy baráti csoportok egy közös borítékban is elhelyezhetik alkotásaikat és ajánlásaikat.
  2. A kompozíciókat, szövegeket e-mailen is be lehet küldeni. (chehade@t-online.hu)
  1. Benyújtási határidő: április 29.

Nőegyletünk előre is hálásan köszöni gyülekezetünk remélhetően bőséges közreműködését tervei megvalósításában.

 

Meghívó 2018-as Házasság hete lezárás

Képtalálat a következőre: „Házasság hete”

Meghívó

  1. február 18-án délelőtt 10 órától ünnepi Istentiszteletre kerül sor a Házasság hete alkalmából.

Istentiszteletünket követően a gyülekezeti termünkben Orbán Erika lelkésznő egy közösségi foglalkozást (workshopot) tart a Házasság, mint boldogság forrása, illetve lehetőségek és kihívások témában.

Áldott alkalmunkat egy közös ebéddel zárjuk.

Szeretettel várunk: a Perczelné Kozma Flóra Nőegylet

Az ülőhelyekre és az ebéd megfőzésére tekintettel, a részvételről visszajelzést kérünk a 217-6171-es, vagy a 0630-562-5828-as, vagy a 0630-602-5457-es telefonszámokra, illetve a leta.sandor@gmail.com vagy a kozmaflora.noegylet@gmail.com e-mail címekre.

Süteményeket, üdítő italokat szívesen fogadunk.

Bartók Béla Unitárius Egyházközség

1092 Budapest, Hőgyes Endre utca 3. sz.

Perczelné Kozma Flóra Unitárius Nőegylet 2017-es tevékenysége

Az idei évnek is gazdag programtervvel vágtunk neki, január első hetében megbeszélve az elképzeléseinket bízva abban, hogy a Jóisten segítségével azok többségét meg tudjuk valósítani. A gyülekezeti terembe kitettünk egy erdélyi templomokat bemutató naptárt, és azt beszéltük meg, hogy abban mindig feltüntetjük a programjainkat, hogy bárki, aki azt forgatja, tájékozódhasson, saját naptárjába beilleszthesse, hogy lehetősége szerint részt tudjon venni.

Tovább olvasom

Nőegyleti foglalkozás december 2-án 10 órától

December 2-án szombaton délelőtt 10 órai kezdettel Nyiredy Judit textiltervező iparművészünk vezetésével nőegyletünk foglalkozást tart a gyülekezeti termünkben.
Reményeink szerint a templomunk adventi koszorúját is aznap készítenénk el, szeretettel fogadunk fenyőágat, száraz termést vagy egyéb dekorációt. Judittal különböző textilek felhasználásával karácsonyi díszeket készítünk, (maradék) anyagokat is hozhattok.
Szeretettel várunk!

Önképzőkör 2017. november 8-án – Barátunk a számítógép?

Kedves Testvéreim,

nőegyleti Önképzőkörünk következő alkalmát, most szerdán (2017. november 8.) 18:00 órai kezdettel tartjuk a gyülekezeti termünkben.
Előadó​:  Zombori György
Témája:  Barátunk a számítógép?
Avagy számítógépek, Internet, közösségi hálózatok, vírusok, védekezés és minden, ami e kis időbe belefér … közérthetően mindenkinek!
​Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt!

Önképzőkör május 10-én – Táplálkozás​: a fehérjék, táplálékallergiák, és a táplálékban előforduló káros anyagok

2017. május 10-én, szerdán 18 órai kezdettel tartja Nőegyletünk ez évi harmadik Önképzőkörét, melynek témája  a​  “Táplálkozás​:  a fehérjék, táplálékallergiák, és a táplálékban előforduló káros anyagok” – ​az ​ előadó​nk​  Maróthyné dr. Tóth Erzsébet egyetemi oktat​ó​.

Szemelvények az előadásból:

Mire jók a vitaminok, mi történik a hiányuk esetén?

A vitaminok az élőlény számára fontos, kis szerves molekulák, amik kis mennyiségben szükségesek, és a szervezet nem tudja szintetizálni őket. Bár a vitaminokat csak a XX. sz. első felében izolálták, hiányállapotukból eredő betegségek régebbről ismertek.

Vitamin           Hiányának tünetei mikor jelentkeztek?

A                     farkasvakság ókortól napjainkig a szegények között, főleg trópusokon

C                     skorbut a hosszú hajóutakon XVI. sz.-tól kezdve, parasztok között sosem volt

D                      angolkór a szmogos nagyvárosokban az ipari forradalom idején, trópusokon soha, mert képződik is bennünk a Nap UV-sugarai hatására

B1 (tiamin)       beri-beri a XIX. sz. végén a fehér kenyér elterjedésekor

B12 (kobalamin)          idegrendszeri tünetek és vérszegénység (anémia) a vegetáriánusok között régóta van, Indiában súlyos gond a vegán nők gyerekében

B9 (folát)          csak finomított cukrot és kenyeret fogyasztó, nyers növényt nem evő öregekben kb. a XX. sz. óta, állapotos nőkben manapság is

Az A- és D-vitamin származékai specifikus fehérjereceptorhoz kötődnek, a komplex a DNS megfelelő részéhez kötődve serkenti sok-sok fehérje génjének átírását, vagyis bizonyos fehérjék mennyiségét fokozza. A D-vitamin más hormonokkal együtt szabályozza a kalciumszintet és a csont ásványanyag-tartalmát [hidroxiapatit = Ca10(PO4)6(OH)2]. Az A-vitamin származéka érzékeli a fénysugarakat a szemben, tehát a látáshoz nélkülözhetetlen. Az E-vitaminnak lipidszintézist és gyulladást csökkentő hatása van, valamint a C-vitaminnal együtt antioxidáns. C-vitamin kell a vas felszívódásához, a legnagyobb mennyiségben előforduló fehérje, a kollagén szintéziséhez. Hiánya a skorbut, melyben vashiányos anemia (az oxigénszállító vörösvértestek hiánya) miatti gyengeség, kollagénhiány miatti bőrsérülések és fogkihullás a tünetek. A K- és minden B-vitamin enzimek aktív centrumában részt vesz a kémiai reakciók gyorsításában. A K-vitamin a véralvadási és csontfehérjék képződéséhez szükséges. Helytelenül vérhígítónak becézik a K-vitamin antagonistáját, pl. a Syncumar gyógyszert, mely gátolja a véralvadást. A B1,2,3,5,7,9,12 és C-vitaminok vízoldékonyak, a felesleg a vesével kiürül, az A, D, E, K-vitaminok pedig zsíroldékonyak, utóbbiak gyógyszerként túladagolhatók. A májban sok vitamin tárolódik: több évre való B12 (kobalamin), sok folsav (B9), retinil-észter (A), piridoxál (B6). Bármilyen vitaminhiány táplálékkal való rendezésének leggyorsabb módja a friss zöldség és gyümölcs májjal való fogyasztása. Majdnem minden vitamin hőérzékeny, főzéskor, sütéskor, tároláskor elbomlik. Ezért célszerű minden növényt, amit lehet nyersen enni, amit pedig meg kell főzni, azt kevés vízben, rövid ideig és nem magas hőmérsékleten illik párolni. A levesekben főtt zöldségekben lebomlanak a vitaminok. Az alkoholisták belei rosszul működnek, a vitaminok nem szívódnak fel, súlyos vitaminhiányok lehetségesek.

 

Mit, mikor, hogyan együnk?

  • Minél változatosabban táplálkozzunk, hogy ne legyen hiányállapotunk.
  • Minél több forrásból szerezzük be, hogy szennyezőanyagokat, természetes vegyületeket minél változatosabban
    (növényvédőszer-maradék, antibiotikum, technológiai és csomagolóanyag szennyezés, baktériumok, gombák stb.)
  • Részesítsük előnyben a környékbeli, hazai, szezonális, vagyis minél frissebb táplálékot. A mélyhűtés őrzi meg legjobban a vitaminokat.
  • Kerüljük a magas fruktóztartalmú szirupot, répacukrot, margarint és más, részlegesen hidrogénezett olajat.
  • Együnk minél több nyers növényt, rosttal, vitaminnal, ásványanyaggal, feldolgozás és „finomítás” nélkül.
  • Reggelire érdemes zsírosat enni, tojást, szalonnát, májat, ki mit szeret. Ez serkenti az epesavak termelődését.
  • Tízóraira gyümölcsöt nyersen és magában, mert így tudjuk jól emészteni.
  • Ebédre több fogásos főtt étel a megfelelő. A levesben levő folyadék telít, csakúgy a sok zöldség, húsból kis mennyiség elegendő vagy el is hagyható. Édességet ne együnk utána, az csak álmosít és magasra növeli a vércukorszintet. A táplálék kíméletesen legyen főzve, hogy a vitamintartalma megmaradjon, a sok zsír az ülő életmódúaknak felesleges és káros.
  • Uzsonnára kevés olajosmag jöhet vagy vegyes saláta, de ez az étkezés a tízóraival együtt ki is hagyható.
  • Vacsorára kedvező a müzli és tej vagy joghurt, vagyis a szénhidrát és fehérje kombinációja, mert egyrészt könnyen emésztődik, másrészt álmosságot okoz.
  • A falatot jól meg kell rágni, így összetörnek, és könnyen emészthetővé válnak a rostok, és a sok nyál hígítja a béltartalmat. Lassan, az evésre odafigyelve, az ízeket, zamatokat értékelve érdemes táplálkozni, akkor éltet, és kevésbé hízlal, mert hamarabb eltelünk, már megindul az emésztés és felszívódás, csökken az étvágy. Egy másik trükk, hogy kisebb adagot tegyünk a tányérunkra. Próbáljunk meg azonos időpontokban étkezni, legalább 2 órával a lefekvés előtt vacsorázzunk.
  • Tanuljunk meg helyesen lélegezni, hogy a tápanyagot elégessük: orron át, a bordáinkat és rekeszizmunkat megmozgatva, hasi légzéssel.